Kim jest Mały Kolberg?

O projekcie

Mały Kolberg to projekt, który trwał od marca do listopada 2014 roku w ramach obchodów Roku Kolberga i prowadzony jest przez dorosłych dla małych dzieci. Szacujemy, że w projekcie wzięło udział blisko 1500 dzieci w wieku od 3 do 10 roku życia ale starsze i młodsze również.

Dzieci stawały się uczestnikami Małego Kolberga dzięki przeszkolonym animatorkom i animatorom: bibliotekarkom, nauczycielkom, pracowniczkom ośrodków kultury, liderom i liderkom NGOsów, artystom i artystkom, bajarzom i bajarkom oraz innym osobom zainteresowanym działaniami na rzecz małych dzieci za pomocą tradycji. Wszyscy oni odpowiedzieli na zaproszenie do udziału w projekcie w kwietniu 2014 roku. Pochodzą z całej Polski, z różnych miejscowości, z ponad 100 instytucji, organizacji, firm, społeczności. W ramach projektu tworzyli i wciąż tworzą swoje lokalne projekty, które pozwalały podopiecznym poznawać tradycję i zwyczaje miejsca pochodzenia, zachwycania się jego historią i poszukiwania w nim inspiracji dla własnych pomysłów i działań.

Pomysł na projekt Mały Kolberg to inicjatywa Janusza Prusinowskiego, prezesa Forum Muzyki Tradycyjnej (FMT), Fundacji Wszystkie Mazurki Świata, artysty i rodzica, który zaproponował wprowadzenie idei w życie Fundacji Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeńskiego (FK). W ciągu kilku miesięcy powstawała koncepcja projektu, w którą włączyło się aktywnie całe grono artystek i artystów związanych z FMT, jak i doświadczonych terenerów FK. Dzięki Instytutowi Muzyki i Tańca (IMIT) projekt wszedł w życie w Roku Kolberga.

Podczas jego przygotowania szczególnie zależało nam na łączeniu pokoleń – na umożliwieniu dzieciom spotkań z osobami starszymi, kontynuującymi tradycje lokalne, ale także z młodymi artystami, dla których tradycja jest punktem wyjścia do własnych poszukiwań artystycznych. Chcieliśmy, by dzieci poczuły, że dziedzictwo kulturowe to wspaniała przestrzeń, gdzie można się dobrze bawić i poczuć się jej częścią.

Jako eksperci w projekcie dzielili się swoją wiedzą, pasją i doświadczeniem artystki oraz artyści związani od lat z tradycjami swoich regionów, mających sympatię i doświadczenie w pracy z małymi (i nie tylko) dziećmi. Z radością obserwowaliśmy, jak „zarażali” swoimi zainteresowaniami uczestniczki i uczestników na warsztatach wprowadzających i doskonalących w siedmiu regionach w Polsce:

Duet z wiwatem

Katarzyna Hełpa-Liszkowska

Romuald Jędraszak

Ania Broda

Warmia i Mazury

Ania Broda, Iwona Sojka, Marta Urban-Burdalska

Kapela Gęsty Kożuch Kurzu

Kapela Niwińskich

wschodnie Mazowsze

Tańcograjka

Beskid Żywiecki

Elżbieta Mikociak, Brygida Sordyl, Karolina Barańczuk i Przemysław Ficek

Szkoła Suki Biłgorajskiej

Kapela Bosa Nóżka działająca przy Szkole Suki Biłgorajskiej, czyli Rodzina Butrynów z Przyjaciółmi na Lubelszczyźnie

  • zespół Duet z Wiwatem czyli Katarzynę Hełpę- Liszkowską i Romualda Jędraszaka na Wielkopolsce,
  • Anię Brodę z Iwoną Sojką na Warmii i Mazurach,
  • Kapelę Gęsty Kożuch Kurzu w łódzkiem,
  • Kapela Niwińskich przekazującą tradycje ze wschodniego Mazowsza,
  • Zespół Czarne Motyle i Tańcograjka na Mazowszu;
  • Elżbieta Mikociak, Brygida Sordyl, Karolina Barańczuk i Przemysław Ficek w Beskidzie Żywieckim,
  • Kapela Bosa Nóżka działająca przy Szkole Suki Biłgorajskiej, czyli Rodzina Butrynów z Przyjaciółmi na Lubelszczyźnie.

Artyści i artystki wraz z ekspertami FK stworzyli zespół roboczy pod kierownictwem merytorycznym Janusza Prusinowskiego, wzbogacony o dokumentalistę Witolda Roy Zalewskiego i zespół FK, czuwający nad częścią związaną z metodyką pracy z dziećmi oraz organizacyjną częścią działań w projekcie. Zespół przygotował koncepcje warsztatów wprowadzających i doskonalących w regionach oraz specjalne materiały i nagrania do pracy z małymi dziećmi.

Warsztaty przygotowywały uczestniczki i uczestników do pracy „w terenie”, w swoich miejscowościach. Obejmowały one wiedzę o tradycjach regionu, o gwarze, tańce, śpiewy, melodie, zabawy, gry, wyliczanki.

Warsztaty wprowadzające

odbyły się w maju i czerwcu 2014 roku i obejmowały w każdym z regionów:

1 godzina

zabawa dla dzieci prowadzona przez kompetentny zespół muzyczny z regionu

3 godziny

warsztaty praktyczne – śpiewu, tańca, muzykowania – dla dorosłych, prowadzone przez zespół muzyczny

4 godziny

seminarium metodyczne i warsztaty prowadzone przez ekspertki z Fundacji Komeńskiego

Warsztaty doskonalące

w każdym z regionów w tych samych grupach były dwudniowe i pogłębiały zdobyte umiejętności, sprawdzały doświadczenia z pracy z małymi dziećmi z tradycją w swoich społecznościach.


W projekcie wzięło udział 130 osób – 126 uczestniczek i 4 uczestników z całej Polski. Uczestniczki i uczestnicy są pracownikami 100 instytucji/ organizacji: 45 pracowniczek bibliotek, 12 ośrodków kultury, 24 pracowniczki przedszkoli, 10 szkół podstawowych, 3 świetlice, 5 GOPS, 3 pracowniczki muzeów, 8 przedstawicieli NGO, 4 przedstawicieli grup artystycznych, 4 firmy artystyczne, jedna seniorka- bajarka.

miesięcy projektu

Edycji warsztatów

Przeszkolonych osób

Dzieci 3 - 10 lat

  • Pracowniczek Bibliotek 45% 45%
  • Pracowniczek ośrodków kultury 12% 12%
  • Pracowniczki przedszkoli 24% 24%
  • Pracowniczki Szkół Podstawowych 10% 10%
  • Świetlice 3% 3%
  • Gminne Ośrodki Pomocy Społecznej 5% 5%
  • Muzea 3% 3%
  • NGO 8% 8%
  • Artyści 9% 9%

Opinie

Z opinii osób uczestniczących w warsztatach i w projekcie wynika, że były zadowolone i zainspirowały się do prowadzenia zajęć w swoich społecznościach:

Bardzo cieszę się, że wzięłam udział w warsztatach. Jeśli odbędą się kolejne edycje, to na pewno będę polecała je znajomym.

Cieszę się, że wzięłam udział w Małym Kolbergu – to ogromna radość móc doświadczać wspólnie z dziećmi żywiołowej polskiej muzyki tradycyjnej, widzieć ich zainteresowanie często nieznanymi polskimi instrumentami, brzmieniami, melodiami. Myślę, że to jest temat warty stałej kontynuacji, dlatego wspólnie z moimi wspólniczkami podjęłyśmy decyzję o rozwoju programów skierowanych do szkół i przedszkoli w kierunku muzyki tradycyjnej – już z uwzględnieniem regionów folklorystycznej mapy Polski.

To, co zobaczyłam podczas warsztatów będzie mi pomocne w czasie prowadzenia zajęć z dziećmi, co czynię pracując w przedszkolu. Będę urozmaicać zajęcia wprowadzając elementy folkloru ziemi janowskiej, które uda mi się zdobyć zachęcając głównie rodziny dzieci – szczególnie babcie – do udziału w takich zajęciach przy okazji świąt lub innych tradycji.

Zwracam się z prośbą o więcej takich warsztatów dzięki którym będziemy mogły rozpowszechniać naszą tradycję i obyczaje.

Najbardziej podobała mi się część warsztatów z udziałem dzieci. Dużo wiadomości praktycznych, jak postępować, jak zachęcić małe dzieci do wspólnej zabawy. Bardzo dużo wyniosłam z części poświęconej nam samym czyli z poznawania tańców i zabaw w których brałyśmy czynny udział. Otrzymane materiały to super dodatek do tego co się nauczyłyśmy, choć i tak chciałabym więcej takich warsztatów, bo czas nam szybko upłynął a wiedzy do przyswojenia jest jeszcze dużo. Jeżeli to możliwe to bardzo proszę o dalsze takie warsztaty.

Organizatorzy programu Mały Kolberg

Projekt „Mały Kolberg” jest finansowany przez Instytut Muzyki i Tańca w ramach działań strategicznych związanych z Rokiem Kolberga i realizowany wspólnie przezFundację Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeńskiego oraz Forum Muzyki Tradycyjnej.

Pin It on Pinterest

Share This