Zespół Projektu

Mały Kolberg

Janusz Prusinowski

Janusz Prusinowski

pomysłodawca i opiekun merytoryczny projektu | Forum Muzyki Tradycyjnej

Staram się sprawiać, by raz już wypracowane narzędzia stawały się dostępne dla innych

Skrzypek, lirnik, cymbalista, harmonista, śpiewak, kompozytor i organizator. Prekursor odrodzenia wiejskiej tradycji muzycznej w Polsce. Gry na skrzypcach uczył się u wiejskich mistrzów – Jana Lewandowskiego, Kazimierza Meto, Piotra i Jana Gaców, Tadeusza Jedynaka, Józefa Zarasia, Jana Ciarkowskiego i wielu innych. Od nich przejął indywidualne cechy mazurków, oberków, kujawiaków i polek. Śpiewa ballady i pieśni religijne, komponuje muzykę teatralną, pieśni i kołysanki. Jako muzyk i kompozytor współpracuje z Teatrem Polskiego Radia (spektakle „ Janosik”, „Chłopi”, „Krakowiacy i Górale”). z Teatrem Narodowym („Umowa czyli łajdak ukarany”)  i Teatrem Scena Lubelska30/32 („Kaleva”, „Dawid”, „Historyja o Chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim”, „Oberki dokońca świata”). Prowadzi warsztaty śpiewu, tradycyjnej gry na skrzypcach, tańca i podstaw mazurka. Koncertował w większosci krajów Europy, Afryce, Azji i Ameryce Północnej. Współtworzył zespoły: Bractwo Ubogich, Kapelę Domu Tańca, Dla Róży. Jest współzałożycielem Domu Tańca (1994), autorem programu edukacyjnego „Janko Muzykant”(1995-97). Jest spiewakiem zespołu Monodia i skrzypkiem Orkiestry Czasu Zarazy. Wraz z zoną Kają prowadzi wydawnictwo – teatr „Słuchaj Uchem„. Jest inicjatorem i dyrektorem artystycznym festiwalu „Wszystkie Mazurki Świata„.

 

Teresa Ogrodzińska

Teresa Ogrodzińska

Prezeska zarządu Fundacji Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego

Zaangażowana w działania grupy roboczej Małego Kolberga. Magister filologii polskiej, prezeska zarządu Fundacji Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego, współzałożycielka Polskiej Fundacji Dzieci i Młodzieży, w której przez 12 lat byłam dyrektorem programowym.  Specjalizuję się w tworzeniu programów edukacyjnych skierowanych do społeczności lokalnych (zwłaszcza wiejskich) umożliwiających im wprowadzanie nowych rozwiązań opiekuńczo edukacyjnych dla małych dzieci. Jestem autorką i redaktorką publikacji oraz opracowań dotyczących wczesnodziecięcej opieki i edukacji oraz strategii wyrównywania szans edukacyjnych. Redaktorka polskiej edycji pisma „Children in Europe”, członkini Społecznego Zespołu Doradców Rzecznika Praw Dziecka, od 2013 roku członkini Innowatorów dla Dobra Publicznego ASHOKA. Babcia 10. letniego Krzysia i 8. letniej Mai.

Katarzyna Paterek

Katarzyna Paterek

Koordynatorka projektu | Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego

Zaangażowana w projekt Mały Kolberg (nie tylko) organizacyjnie. W Fundacji Komeńskiego pracuję przy rozwijaniu sieci NGOsów oraz bibliotek z całej Polski, skupionych na dbałości o rozwój i edukację małych dzieci. Skończyłam wychowanie resocjalizacyjne i politologię. Współtworzę amatorską grupę (Nie)zwyczajny śpiew przy Służewskim Domu Kultury oraz Rozśpiewania Warszawskie.
Pamiętam, jak na przypiecku słuchałam śpiewania babci i jej koleżanek przy skubaniu gęsi- żałuję, że wtedy nie wiedziałam, jak ważne byłoby spisanie słów tych piosenek. Wierzę, że Mały Kolberg uświadomi jak największej liczbie dzieci  znaczenie uważności i szacunku do żywej tradycji.

W Fundacji im. Komeńskiego pracuje przy rozwijaniu Federacji PREMD i sieci Partnerstwo na Rzecz Rozwoju i Edukacji Małych Dzieci PREMD, przy projekcie Mały Kolberg we współpracy z Forum Muzyki Tradycyjnej oraz przy projektach bibliotecznych Dzieci i rodzice w bibliotece, Bibliotecznych zajęciach dla dzieci i rodziców w ramach Programu Rozwoju Bibliotek. Współprowadzi strony www – Fundacji, PREMD: www.premd.org.pl oraz bloga biblioteczne-dladzieci.blogspot.com. Zajmuje się programem stażowym w Fundacji. W PREMD koordynuje pracę Sekretariatu oraz pełni funkcję specjalistki do spraw komunikacji i promocji w organizacjach pozarządowych. Współpracuje z organizacjami, instytucjami dla dzieci i młodzieży, w obszarach edukacji, rozwoju, wyrównywania szans, animacji społecznej, m.in. w Towarzystwie Przyjaciół Dzieci Ulicy, Pogotowiu Opiekuńczym nr 2, Centrum Rozwoju Dziecka i in. Współtworzy organizację pozarządową wspierającą rozwój przez działanie – Pracownia „Półpiętro”. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego – politologii, profilaktyki społecznej i resocjalizacji. Współtworzy grupę Rozśpiewania Warszawskie.

Kontakt: kpaterek@frd.org.pl | skype: kasi_skajp | tel. 22 881 15 80

Witold Roy Zalewski

Witold Roy Zalewski

dokumentalista audio-wideo, specjalista od publikacji | Forum Muzyki Tradycyjnej

Śpiewak, muzykant, filmowiec i animator kultury. W projekcie Mały Kolberg odpowiedzialny za dokumentację audio-wideo oraz publikacje internetowe. Jest zaangażowany w realizację festiwali i wydarzeń kulturalnych takich jak: Dom Tańca Poznań. Klub Festiwalowy Tyndyrydny w Kazimierzu Dolnym, Tabor Lirnicki, Festiwal Ethnoport. Organizował i koordynował projekty społecznościowe finansowane z funduszy UE oraz Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Jest wiceprezesem Forum Muzyki Tradycyjnej. Zajmuje się także fotografią, grafiką, webdesignem, filmem i realizacją dźwięku. Współpracował m. in. z PWSFTViT w Łodzi, Szkołą Andrzeja Wajdy w Warszawie, oraz telewizją TVN Prowadzi wirtualne wydawnictwo muzyczne TradiRadi. Poznaje i wykonuje tradycyjne pieśni z różnych regionów Polski i Europy wschodniej oraz instrumentalną muzykę ludową w projekcie Daorientacja. Laureat II nagrody na Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu w kategorii folklor rekonstruowany.


Małgorzata Synowiec

Małgorzata Synowiec

Trenerka w projekcie Mały Kolberg | Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego

Trenerka w projekcie Mały Kolberg. Pochodzę ze wsi i całe moje dzieciństwo, okres dorastania i dojrzewania nierozerwalnie związany był z aktywnościami, obrzędami i tradycją wsi łęczyckiej. Po przejściu na emeryturę tworzę siedlisko po lasem, które odtwarza tradycje starej wsi. W swoje pasje włączam środowisko lokalne. Organizujemy imprezy muzyczne – śpiewanie „białym głosem” , plecenie wianków, zajęcia garncarskie, zajęcia teatralno-obrzędowe, wypiekanie chleba w piecu chlebowym, wędzenie serów i mięsa w domowej wędzarni, kultywujemy święta majowe, a w długie zimowe wieczory spotykamy się całą wsią i słuchamy „starszyzny” jak to kiedyś tu było. Zapraszamy wnuków, bądź innych członków rodzin właścicieli okolicznych młynów, dworów. Prowadzę agroturystykę http://synowcowka.republika.pl  i w ten sposób przekazuję wiedzę na temat tradycji i aktywności ludzi na wsi np. uprawa lnu, zielnika, warzywnika przy użyciu starych sprzętów gospodarczych.

Zdjęcie opublikowane za zgodą Weranda Country / fot. Andrzej Wyrozębski

Magdalena Korsak

Magdalena Korsak

Trenerka w projekcie Mały Kolberg | Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego

Jestem pedagogiem wychowania przedszkolnego, ukończyłam podyplomowe studium psychopedagogiki kreatywności, podyplomowe Studia Zarządzania Oświatą. Jestem trenerką Akademii Komeńskiego – Ośrodka Kształcenia Ustawicznego i Doskonalenia Zawodowego przy Fundacji Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeńskiego.
W kontekście idei projektu „Mały Kolberg” szczególnie ujmuje mnie myśl napisana na ścianie domu przy dworcu PKS na Pradze warszawskiej, przy wylocie na Lublin: z punktu widzenia drogi mlecznej wszyscy jesteśmy ze wsi.

Jerzy Radwan

Jerzy Radwan

Trener w projekcie Mały Kolberg | Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego

Stowarzyszenia Trenerów Organizacji Pozarządowych, trenerem Akademii Komeńskiego – Ośrodka Kształcenia Ustawicznego i Doskonalenia Zawodowego przy Fundacja Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeńskiego.

Anna Kosk

Trenerka w projekcie Mały Kolberg | Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego

Jestem psychologiem klinicznym dziecka, edukatorką, dyrektorką przedszkola integracyjnego, mam ukończone studium metod psychoprofilaktycznych i studium muzykoterapii, podyplomowe Studia Zarządzania Oświatą. Jestem trenerką Akademii Komeńskiego – Ośrodka Kształcenia Ustawicznego i Doskonalenia Zawodowego przy Fundacji Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeńskiego.


Tańcograjka

Tańcograjka

Warsztaty w Warszawie | Forum Muzyki Tradycyjnej

Katarzyna Szurman, Katarzyna Żytomirska, Emilia Herda, Agata Krawczyk.

Od wielu lat praktykują muzykę ludową, ucząc się od mistrzów wiejskich gry i śpiewu, prowadząc badania terenowe, zajęcia edukacyjne i animacyjne związane z upowszechnianiem wiedzy o dawnym folklorze dziecięcym, animacje muzyczne dla dzieci w oparciu o tradycyjny kalendarz obrzędowy. Członkinie warszawskiego Stowarzyszenia „Dom Tańca”. Warsztaty tradycyjnych zabaw dziecięcych, pod nazwą Tańcograjka, są prowadzone jako cykliczne zajęcia muzyczne z elementami rytmiki w przedszkolach na terenie Warszawy, zajęcia muzyczne dla małych dzieci (0- 3 lat) z rodzicami w Klubach Mamy i Taty. Tańcograjka pojawiła się także w Galerii Zachęta, na Biennale Sztuki dla Dziecka w Poznaniu, w warszawskim Kinie Praha czy na Taborach i letnich szkołach tradycji.

Grają także muzykę do tańca jako Czarne Motyle.

Kapela Niwińskich

Kapela Niwińskich

Warsztaty w regionie Mazowsza Wschodniego | Forum Muzyki Tradycyjnej

Mateusz Niwiński – skrzypce ludowe, Barbara Waldowska – klarnet, Agnieszka Niwińska – bęben obręczowy, Joanna Strelnik – basy, gościnnie: Anżela Zajcewa – skrzypce

Muzycy interesują się przede wszystkim muzyką taneczną Radomszczyzny, szczególnie mikroregionu Kajoków i Powiśla Maciejowickiego. Melodii, maniery wykonawczej, brzmienia, etosu muzykanckiego uczą się od mistrzów podczas bezpośrednich z nimi spotkań w relacji mistrz-uczeń. Muzykę, którą studiują wykonują najchętniej w formie nie aranżowanej, podczas spontanicznych sytuacji tanecznych. Zarówno Agnieszka jak i Barbara posiadają gruntowne przygotowanie pedagogiczne do pracy z dziećmi, kilka lat praktyki w prowadzeniu zajęć, w których tradycja, rękodzieło i muzyka tradycyjna odgrywają dużą rolę. Wszyscy muzycy brali udział w licznych wydarzeniach o charakterze edukacyjnym także w roli moderatorów warsztatów mi. podczas Taboru Domu Tańca w Strychu na Powiślu Maciejowickim, w ramach Wędrownego Uniwersytetu Tradycji czy projektu „Serce Dzwonu” w radomskim.

Kapela Gęsty Kożuch Kurzu

Kapela Gęsty Kożuch Kurzu

Warsztaty w regionie łódzkim | Forum Muzyki Tradycyjnej

Maria Stępień – skrzypce, Marcin Lorenc – skrzypce, Joanna Gancarczyk – basy, śpiew, Przemysław Bogusławski – baraban, bębenek obręczowy

Kapela GKK stara się odtwarzać charakterystykę wymienionych regionów jak i poszczególnych muzykantów, widząc wokół Łodzi olbrzymią różnorodność temperamentów muzycznych. Od listopada 2011 roku członkowie kapeli we współpracy z przyjaciółmi i życzliwymi instytucjami (Fabryką Sztuki, AOIA, Teatrem Szwalnia) organizują cykl Pograjka Łódzka, w ramach którego odbywają się warsztaty taneczne, muzyczne, pokazy filmów, wykłady oraz potańcówki, które stają się miejscem spotkań muzykantów, warsztatowiczów oraz pasjonatów polskiej muzyki tradycyjnej. Kapela prowadzi również zajęcia dla dzieci oparte na tańcach i zabawach tradycyjnych z elementami muzykoterapii.

Spośród nagród kapeli, należy wymienić: II miejsce w konkursie Stara Tradycja 2012 oraz Basztę w kategorii folklor rekonstruowany na 46. Festiwalu Kapel i  Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu.

Duet z Wiwatem

Duet z Wiwatem

Warsztaty w Wielkopolskce | Forum Muzyki Tradycyjnej

Katarzyna Hełpa-Liszkowska i Romuald Jędraszak.

Współpracują ze sobą od kilku lat prowadząc różnego rodzaju wydarzenia edukacyjno-artystyczne, bądź występując w roli gości-ekspertów w podobnych inicjatywach. Na swym koncie mają kilka cykli audycji w wielkopolskich placówkach oświatowych (realizowanych m.in. przez Pro Sinfonikę działającą przy Filharmonii Poznańskiej), udział w domach tańca organizowanych przez Dom Tańca Poznań oraz wiele imprez w kraju i za granicą (głównie dla tzw. Domów Polskich, min. w Wiedniu i Madrycie), a nawet dla Narodowego Muzeum Etnograficznego w Budapeszcie. Ostatnio współpracują także na innym polu – jako instruktorzy w Zespole Folklorystycznym „Szamotuły”, gdzie obok 40 osobowej grupy tanecznej dzieci i 30 osobowej grupie tanecznej dorosłych, rozwija się także prężnie 5-osobowa kapela dudziarska.

Ania Broda

Ania Broda

Warsztaty na Warmii i Mazurach | Forum Muzyki Tradycyjnej

Cymbalistka, wokalistka, kompozytorka i autorka tekstów. Nagrała 7 płyt, a autorski album “A ja nie chce spać” otrzymał główną nagrodę w konkursie “Świat Przyjazny Dziecku” organizowanym przez KOPD. Prowadzi warsztaty śpiewu białym głosem oraz zajęcia muzyczno-edukacyjne dla dzieci i dla dorosłych. Zajmuje się muzyką filmową i teatralną. Improwizuje i prowadzi muzykoterapię dla dorosłych z zespołem Downa. Współtworzyła zespół folkowy Kapelę Brodów. Brała udział w projektach związanych z muzyką dawna i z muzyka współczesną. Współpracowała m.in. z Polskim Radiem PR2, Państwowym Teatrem im. H. Modrzejewskiej w Legnicy, Teatrem Lalkowym w Olsztynie, Instytutem Teatralnym, Narodowym Centrum Kultury. Nagrywała dla telewizji, występowałam na wielu festiwalach w kraju i za granicą. Jest stypendystką Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Warsztaty prowadziły także Iwona Sojka – skrzypce i Marta Urban-Burdalska – bębenek, śpiew, taniec

Beskid Żywiecki

Beskid Żywiecki

Warztaty w Beskidzie Żywieckim | Forum Muzyki Tradycyjnej

Karolina Barańczuk

mgr pedagogiki ze specjalnością Nauczania Początkowego i Wychowania Przedszkolnego, rytmiki i muzyki. Nauczyciel dyplomowany – edukator placówek doskonalenia nauczycieli. Autorka programu wychowania muzycznego w przedszkolu i szkole podstawowej pt. „Muzyka w kolorach tęczy” oraz pomocy i materiałów dydaktycznych do nauki rytmiki i muzyki. Zapalona regionalistka, działa na rzecz społeczności lokalnej Koszarawy Bystrej, prowadząc zespół regionalny „Bystre gronie”. Zajmuje się również pisaniem scenariuszy, reżyserią przedstawień teatralno – tanecznych, choreografią oraz nauką tańca.

Brygida Sordyl

Absolwentka Akademii Muzycznej w Katowicach. Kierownik kapeli oraz instruktor śpiewu w Zespole Regionalnym „Magurzanie” z Łodygowic, uczy także gry na instrumentach smyczkowych. Współzałożycielka kapeli „Po Pieronie”. Zajmuje się kształceniem wokalnym w wielu zespołach regionalnych na Żywiecczyźnie i nie tylko.

Elżbieta Mikociak

Kierownik i choreograf Zespołu Regionalnego „Magurzanie” z Łodygowic. Pracuje również jako instruktor tańca w innych zespołach regionalnych na terenie Żywiecczyzny (m.in. „Romanka”, „Małe Kęty”). Ukończyła Animację Społeczno – Kulturalną oraz Etnologię na Uniwersytecie Śląskim, a także 2-letni kurs kwalifikacyjny z zakresu tańca ludowego. Folklorem Żywiecczyzny zajmuje się od dziecka – jest córką Krystyny Mikociak, znanej folklorystki, założycielki Zespołu „Magurzanie”.

Przemysław Ficek

Nauczyciel gry na instrumentach ludowych w regionalnych ogniskach muzycznych, jako muzyk współpracuje z zespołami „Romanka” z Sopotni Małej, „Magurzanie”, oraz dziecięcym zespołem „Jaferki” z Koszarawy. Współzałożyciel kapeli dudziarskiej „Fickowo Pokusa”. Budowniczy dud oraz instrumentów pasterskich. Współautor podręcznika „Nowe ścieżki edukacji regionalnej na Żywiecczyźnie”.

Kaja i Janusz Prusinowscy

Kaja – nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej, w pracy pedagogicznej i edukacyjnej stara się korzystać z doświadczeń poprzednich pokoleń. Jest autorką programu dla klas I-IV – „Kultura i tradycje Polski”, w którym ważne miejsce zajmują właśnie kołysanki: tradycyjne, improwizowane i literackie inspirowane folklorem. Jako mama od kilkunastu lat testuje różne sposoby uspokajania i dzieci i … siebie po pełnych wrażeń dniach. Dzięki zachęcie męża zaczęła zapamiętywać „swoje” melodie i nimi ilustrować ulubione wiersze dla dzieci.
Janusz – muzyk, autor muzyki teatralnej, muzykant weselny, lirnik, skrzypek. Gra na wielu instrumentach. Od lat poznaje tradycje muzyczne Polski, w szczególności Mazowsza. Muzyka, ważna dla niego od dziecka, stopniowo staje się językiem porozumiewania z własnymi dziećmi. Coraz częściej – dla nich i przez nie inspirowany – komponuje, czego owocem jest właśnie płyta „Kołysała Mama Smoka”.
SŁUCHAJ UCHEM – to projekt edukacyjny, owoc pracy i poszukiwań Kai i Janusza. Chcąc przeciwdziałać postępującemu w naszym kraju „głuchnięciu” prowadzą zajęcia pomagające dzieciom, młodzieży i dorosłym znowu usłyszeć, jak szumią liście poruszane wiatrem, jak śpiewają w skrzypcach słowiki i skowronki, jak dudnią kopyta galopujących koni w głośnych bębnach itd. Jedną z dróg do odkrycia tej wrażliwości jest śpiewanie dawnych pieśni i piosenek, tańczenie tradycyjnych tańców, bawienie się w stare zabawy. Występują z koncertami, spektaklami, prowadzą zajęcia teatralne i muzyczne. [za: folk.pl]

http://sluchajuchem.pl